شرح و بررسی سروده های دینی ابونواس

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات
  • نویسنده پریسا بختیاری
  • استاد راهنما فیروز حریرجی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

مسأله ای که این پژوهش به آن می پردازد این است که ابونواس به عنوان شاعر شراب و مجون شناخته شده است و در توصیفات هنرمندانه اش به وصف و سرایش در موضوعاتی پرداخته است که برای مردمان هم فرهنگ و هم عصر و هم دین وی قابل قبول نبوده و مطرود می باشد. از این رو در بیشتر مواقع شاعری عشرت طلب و خوشگذران و ملحد معرفی می گردد و گرایش های دینی و مذهبی واشعار دینی وی به کلی نادیده گرفته شده یا حق مطلب در مورد آن بیان نشده است .این پژوهش به اشعار دینی و زاهدانه وی می پردازد و عمق صدق عاطفه شاعر را بیان می کند . این پژوهش در نظر دارد به این سوالات پاسخ دهد که آیا ابونواس به کلی ملحد و به دوراز دین بوده است ؟ آیا ابونواس فقط در پایان عمر و به هنگام پیری گرایش دینی یافت ؟ اشعار دینی ابونواس کدام سروده ها است ؟ در این پژوهش ضمن بررسی اوضاع و شرایط عمومی حاکم بر عصر شاعر ، به شرح زندگی فردی وادبی وی و نکات برجسته اشعارش پرداخته شده وسروده های دینی وی و موضوعات مذهبی بیان شده در هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفته است . پژوهش های پیشین دین و زهد خالصانه ابونواس و اشعار دینی وی را که سراسر خلوص نیت و آراسته به مضامین قرآنی می باشد ، کنارنهاده و بدان نپرداخته است لذا نمایاندن چهره زاهدانه ابونواس در کنار چهره ملحدانه وی لازم می آید . فرضیه ها عبارتند از : 1- ابونواس تنها شاعر می و مستی و تغزل به غلامان نبوده است 2- اشعار ابونواس گرایش های دینی و مذهبی نیز داشته و ترس از خدا همواره در افکار وی موج می زده است . 3- در پایان عمرو به هنگام پیری جنبه دینی و زاهدانه بیشتری در اشعار وی نمود دارد . هدف پژوهش شرح و تحلیل نکات اشاره گر به مسائل دینی و اعتقادات مذهبی و قرآنی مانند اعتقاد به معاد وقدرت پروردگار ، در هر یک از اشعار زاهدانه شاعر شراب می باشد که به روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است . ابونواس با آنکه به فرایض دینی و عمل به آن پایبند نبود ولی عواطف دینی در تمام زندگی وی چهره نموده است و لذت جویی وشرب خمر و تغزل به مذکر باعث نشد که وی از دین دور بماند بلکه حتی در زمانی که شور و حال جوانی داشت ، از یاد خدا غافل نبوده و از آنجایی که ایمان زیادی به بخشش خداوند داشته است ، از این اعمال جوانی پشیمان گشته و راه زهد در پیش گرفته است . این پژوهش گامی است در جهت هر چه بهتر شناخته شدن شاعر بزرگ عصر عباسی ( ابونواس) و نمایاندن یکی از جنبه های مهجور اشعار وی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی جنبه های دراماتیکی سروده های ابونواس و متنبی

درام یکی از مهم ترین استراتژی های بیانی و بالاترین سطح تعبیر فنی است که در بسیاری از سروده های دوره ی عباسی نمودی چشمگیر دارد. باید گفت سبب اصلی روی آوردن شاعران تازی سرا به این شیوه ی بیانی، تأثیرپذیری آنان از فلسفه و فقه یونانی و ترجمه ی اشعار بزرگانی چون «جالینوس» و «سقراط» است که بیشتر با عقاید سوفیست های سده سوم میلادی هم خوانی دارد. از دیگر سو، کشمکش های دینی، حزبی و سیاسی، سبب رویکرد این...

بازخورد باورهای مانوی در ادبیات عرب (با تکیه بر سروده های ابوالعتاهیه؛ ابونواس؛ ابوالعلاء؛ بشّار)

چکیده: بررسی مؤلفه‌های عرفان در ادبیّات جهانی به‌نوعی خبر از تقارب خاستگاه در همۀ آنها دارد. از جمله کهن‌ترین الگوهای عرفان، مانی و اندیشه‌های زهدمآبانۀ اوست. وی با درایت تمام منجی‌گری را از مسیحیت، ثنویت را از زرتشتی و تناسخ روح را از مذهب بودایی برگرفت. بُن‌مایۀ عرفان او هبوط روح، رهایی آن از دنیای تاریکی و پاکیزگی روان بوده، که از آن به «آب زنده» یاد کرده است. هدف این پژوهش آن است که می...

متن کامل

نقد و بررسی سوک سروده های دینی صغیر اصفهانی

محمد حسین صغیر اصفهانی در سیزدهم رجب سال 1273 هجری شمسی (1312 هجری قمری) در اصفهان به دنیا آمد. از همان کودکی شروع به سرودن شعر کرد و در نوجوانی و جوانی شاعر توانایی شد. سرمای? عمر وی، دو اثر گرانبها یکی ((مصیبت نامه)) و دیگری ((دیوان اشعار)) است. صغیر شاعر شعرهای آیینی دوران بازگشت ادبی است و از لحاظ سبکی به شیو? عراقی و کمی هم متأثر از سبک خراسانی است و از میان شاعران پیشین مقلّد حافظ شیرازی...

15 صفحه اول

بررسی رویکردهای دینی در سروده های مصطفی رحماندوست

در پژوهش حاضر، رویکردهای دینی در سروده های مصطفی رحماندوست بررسی شده است. وی در این عرصه، بیشترین حجم سروده ها را به خود اختصاص داده و یکی از شاخص ترین و موفق ترین شخصیت ها محسوب می شود. تحلیل اشعار در این پژوهش، با توجه به تقسیم بندی معارف به پنج بخش اعتقادی، مراسم و احکام عملی، بخش اخلاقی، داستانی و اجتماعی انجام گرفته است. همچنین تناسب بین اشعار با گروه سنی کودک و نوجوان، براساس مراحل رشد شن...

15 صفحه اول

باده‌ستایی ابونواس و حافظ

ستایش باده به شیوه‌های مختلف و با تعابیر و تصاویر گوناگون، از دیرباز در شعر شاعران عرب، درون‌مایه‌ای مکرر بوده‌است که ابونواس، شاعر ایرانی‌تبار دورۀ عباسی، به آن نظم و سامان تازه‌ای بخشید و بنیان‌گذار خمریه‌سرایی شد. از شاعران ادب پارسی، منوچهری دامغانی و حافظ، بیشترین تأثیر را در این زمینه از او گرفتند. در این مقاله، نخست دربارۀ واژۀ «باده» و تاریخچۀ‌ کاربرد آن در ادب عربی و فارسی، به اختصار ک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023